marți, 21 mai 2013

[Recenzie] "Insurgent" de Veronica Roth


Produs publicat in 2012 la Leda
Data aparitiei: Decembrie 2012
Traducator: Shauki Al-Gareeb
Tip coperta: Cartonata
Format: 130x200
Numar pagini: 448


Prezentare

  • O alegere devine un sacrificiu
  • Un sacrificiu devine o pierdere
  • O pierdere devine o povara
  • O povara devine o batalie
  • O singura alegere te poate distruge

O tulburatoare poveste de iubire, plina de rasturnari de situatie, cu decizii sfasietoare si dezvaluiri emotionante ale naturii umane...
Intr-un Chicago distopic, unde tinerii care au implinit varsta de saisprezece ani sunt obligati sa aleaga una dintre cele cinci factiuni, careia ar trebui sa-i fie devotati pentru tot restul vietii, Tris Prior continua sa-i salveze pe cei pe care ii iubeste  si pe ea insasi, in timp ce cauta raspunsuri la intrebari sfasietoare despre durere si iertare, identitate si loialitate, politica si iubire.
Pentru Tris, ziua initierii ar fi trebuit sa reprezinte o victorie si sa fie sarbatorita alaturi de cei din factiunea aleasa; in schimb, ziua se sfarseste cu orori de nedescris. Razboiul bate la usa, in timp ce conflictele dintre factiuni si ideologii se extind cu repeziciune. Si in vremuri de razboi, se formeaza tabere, se dezvaluie secrete, iar alegerile devin irevocabile si dure. Transformata de propriile sale decizii, dar si de durerea sufleteasca si de sentimentul de vinovatie, Tris trebuie sa-si accepte Divergenta, chiar daca nu stie ce ii rezerva viitorul.

Recenzie

Nici nu știu cum să încep,parcă cel mai greu este să faci recenzia cărților pe care le adori pentru că pur și simplu nu poți exprima sentimentul pe care îl capeți în timp ce citești în simple cuvinte.Am iubit prima carte,Divergent,și nu pot să zic că cea de a doua m-a dezamăgit și nici nu sunt capabilă să spun că una dintre ele este mai bună.Dacă în prima carte Beatrice Prior/Tris era încă o copilă,o novice,în Insurgent este imposibil să nu observi cât de mult s-a maturizat,cu câtă profunzime își ia decizile și cum este în măsură să analizeze fiecare mic detaliu.
A trecut cam mult timp de când am citit cartea deci nu mai am în minte toate amănuntele dar voi încerca să prezint doar momentele care m-au marcat pe mine,și așa cred că sunt mulți care au citit deja cartea.
Prima oprire din carte este sediul Prieteniei.Tris este măcinată de faptul că l-a ucis pe Will și ,de asemenea,de moartea părinților ei.Construiește o punte de secrete între ea și Tobias Eaton/Four,ceea ce la început ar părea prostesc,pentru că cei doi se iubesc,dar Tris vede dincolo de asta,înțelege oamenii,înțelege cât dezgust le-ar putea provoca dacă ar afla adevărul despre ce a făcut.Un lucru care m-a șocat a fost captul că și-a tăiat părul.Știu,ați zice că e nesemnificativ.Dar nu este deloc.Primul lucru pe care sinucigașii îl fac este să-și schimbe radical imaginea,și tocmai asta a făcut Trist.Nu spun că planurile ei erau să se sinucide dar pe parcursul cărții veți vedea că are multe perioade în care cedează,nu mai rezistă,și s-ar sacrifica ea pentru toți ceilalți.În mare parte,singurul lucru care o ține pe Tris pe linia de plutire este Tobias,care ajunge chiar în stadiul de a o ruga să trăiască,măcar pentru el.
Cartea este tratată destul de serios,mă refer că acțiunea este atât de acută și de tensionată încât mi se pare imposibil să mai și strecori câteva glume printre ea,însă Veronica s-a ocupat și de asta,în secvența în care cei din Prietenie îi administrează lui Tris un ser pentru a o calma.Efectul?Se comportă ca o nebună,sau mai bine zis ca o persoană beată,iar toată situația chiar m-a distrat pe cinste.(„De ce strig un număr?A,da,e numele lui.” , „De asta mă placi! exclam eu.Deoarece nici tu nu ești foarte drăguț! Acum are noimă.”,„Începusem să cred că nu va mai dispărea niciodată și că va trebui să te las aici să....miroși flori sau să faci orice voiai în timp ce erai drogată cu chestia aia.”)
La următoarea stație ne întâlnim cu cei fără facțiune.Și surpriză,mama lui Tobias,Evelyn,este în viață.Și nu este o surpriză prea plăcută nici pentru mine,nici pentru Tris care o urăște de la bun început pentru că încearcă să își manipuleze propriul fiu.
Apoi locurile se tot schimbă,de la sediul celor din Candoare,la cel al  Erudiților și al Neînfricaților.Încearcă o alianță împreună cu Candoarea,care evident,este inutilă.Liderul lor este Jack Kang (și nu pot să nu mă gândesc la el ca la un asiatic mic și îndesat,poate chiar la Kim Jong-un),pentru mine nu este prea inteligent și nu pot să înțeleg de ce Doamne iartă-mă ai vrea să te întâlnești cu dușmanii în câmp deschis și pe un pod.Adică da,nici nu sunt șanse garantate să te împuște cineva.(ironia)
Nu o să mai vorbesc despre Tris cum se predă Erudiților pentru că e prea multă vorbăraie inutilă,Ceea ce nu am putut înțelege este cum de Caleb a fost în stare să-și trădeze propria soră în halul acesta.Singura mea explicație este că într-o oarecare măsură a considerat-o pe Tris vinovată de moartea părinților lor,deoarece acești s-au sacrificat pentru ea,nu pentru el.
Și voi sări direct la final dar nu înainte de a menționa că Tris la înjunghiat pe Eric,cea mai fericită clipă din viața mea!Ok ,exagerez , dar chiar m-am bucurat,păcat că nu a murit.Deci finalul....Tris alege să îl creadă pe tatăl lui Tobias,Marcus, și merge împreună cu el,Christina și încă doi foști Erudiți ale căror nume nu prea mi le amintesc și decât să zic prostii mai bine mă abțin.Cea m-a impresionat este că în ciuda faptului că Tobias a aflat de această trădare a putut vedea dincolo de ea,a crezut-o pe Tris și a demonstrat că o iubește cu adevărat.Sfârșitul este ...șocant și te lasă cu o mulțime de întrebări,aflăm că există oamenii dincolo de îngrăditură,dincolo de toată lumea lor împărțita în facțiuni (de parcă nu ne așteptam la asta ),însă lucrul interesant este că această persoană ce dezvăluie viitorul va pătrunde și ea la rândul lor în rândul facțiunilor și va lua un alt nume,cel de Edith Prior.

Citate

„O,da,în mod sigur,zice el.Cea mai bună soluție pentru problemele noastre este să drogăm întraga populație.Minunat plan.”

„-Ai luat pistolul? îl întreabă Peter pe Tobias.
-Nu,îi răspunde Tobias.M-am gândit că aș putea trage gloanțele cu nările,așa că l-am lăsat sus.”

„-Fă-mă să pricep! Ai plecat de la sediul Neînfricaților pentru a te pregăti de război...și ți-ai luat trusa de machiaj cu tine?
-Da! M-am gândit că le-ar fi mai greu trădătorilor Neînfricați să mă împuște dacă ar vedea cât de mortal de atrăgătoare sunt,spune ea,ridicând o sprânceană.”

„-Nu știu pe ce lume trăiești tu,dar în lumea mea,oamenii fac anumite lucruri pentru tine pentru unul din două motive.Primul este că ei vor ceva în schimb,iar cel de-al doilea este că ei au senzația că îți datorează ție ceva.
-Nu numai astea sunt motivele pentru care oamenii fac ceva pentru tine,îi spun eu.Uneori,ei le fac pentru că te iubesc.Mă rog,poate că nu pe tine,dar...”

„Toate trei combinate constituie...un gen diferite de prostie despre care omenirea n-a mai auzit.”

„-Beatrice,relaxează-te! îmi spune Marcus.Nu e prima mașină pe care o conduc.
-Și eu am mai făcut o mulțime de lucruri,dar asta nu înseamnă că mă pricep la toate,”

„-Insurgent,spune el.Substantiv.O persoană care acționează în opoziție față de autoritatea instaurată,și care nu e în mod necesar privită ca un beligerant.”

„Oamenii,tocmai am descoperit,sunt alcătuiți din straturi și straturi de secrete.Crezi că-i cunoști,că-i înțelegi,dar motivele lor îți sunt întotdeauna ascunse,îngropate adânc în inimile lor.Nu-i vei cunoaște niciodată cu adevărat,însă,uneori,hotărăști să ai încredere în ei.”

Și pentru încheiere vă las cu două fan art-uri care se potrivesc momentelor despre care am vorbit și pe care le-am preluat de pe Tumblr,deci nu îmi aparțin și țin să dau credite celor care le-au creat.Sper să vă placă și vouă!





2 comentarii:

Foarte buna recenzia. Eu nici macar n-am fost in stare sa scriu 2 fraze despre carte. Pur si simplu n-am putut. Intr-adevar, Divergent e mai buna, dar nici Insurgent nu e departe :) A doua imagine e mortala :)) Uitasem de faza aia :))

Mulțumesc! >:d< Pe mine m-a luat valul =)) Spre sfârșit m-am cam grăbit și am mai scurtat-o. ;))

Trimiteți un comentariu